Mäsopôstna nedeľa – o poslednom súde

02.02.2015 22:22

V dnešný deň konáme spomienku na druhý Kristov príchod, ktorú božskí Otcovia ustanovili po predošlých dvoch podobenstvách preto, aby snáď niekto poučený z oných podobenstiev o Božej dobrote k človeku nezačal nedbalo žiť hovoriac: „Boh je ľudomilný, keď sa vzdialim od hriechu, budem vo všetkom dokonalý.“ Ustanovili tu tento strašný deň. Aby cez smrť a očakávanie budúcich vecí priviedli k bázni lenivých, pobádali ich k čnosti, aby sa nespoliehali iba na Božiu dobrotivosť, ale hľadeli aj na to, že sudca je spravodlivý a odplatí každému podľa jeho skutkov.

Inými slovami: pre duše, ktoré nás predišli je potrebné, aby prišiel aj Sudca. Istým spôsobom sa tento sviatok pokladá akoby za koniec všetkých sviatkov, pretože podľa nás je tento konečný a posledný. Treba tiež vedieť, že v nasledujúcu nedeľu sa bude spomínať počiatok sveta a vyhnanie Adama z raja. V túto nedeľu zasa koniec všetkých dní i samotného sveta. Ustanovili tu mäsopôstnu nedeľu myslím preto, aby tlmili obžerstvo a nenásytnú chtivosť jedla prostredníctvom bázne sviatku, pozývajúc nás k súcitu a milosrdenstvu s našimi blízkymi. Pretože sme pre rozkoš boli vyhnaní z Edenu a ostali sme odsúdení a pod kliatbou, preto tu bol zaradený tento sviatok, keďže na budúcu nedeľu máme byť podľa obrazu Adama vyhnaní z raja, až kým nás Kristus pri príchode opäť do raja nevovedie.

Dnešný deň je tiež pomenovaný ako druhý Kristov príchod. Pri prvom príchode prišiel k nám v tele, ale ticho a bez slávy. Teraz príde s nadprirodzenými zázrakmi, so zjavnou slávou z nebies a s telom, takže ho budú poznať všetci, že je to ten, ktorý už raz prišiel a vykúpil ľudské pokolenie a prichádza, aby súdil či každý zachoval jeho prikázania.

Je potrebné tiež vedieť, že v tom čase u nás Kristus nebude hľadať ani pôst, ani chudobu, ani zázraky, hoci sú to dobré veci, ale nad tieto oveľa lepšie a to almužny a milosrdenstvo. Vtedy povie spravodlivým aj hriešnikom šesť viet: „Bol som hladný a (ne)dali ste mi jesť. Bol som smädný a (ne)dali ste mi piť. Bol som pocestný a (ne)pritúlili ste ma. Bol som nahý a (ne)priodeli ste ma. Bol som chorý a (ne)navštívili ste ma. Bol som vo väzení a (ne)prišli ste ku mne. Lebo čokoľvek ste (ne)urobili z týchto mojich najmenších, mne ste (ne)urobili.“ Potom bude každý jazyk vyznávať, že Ježiš Kristus je Pán, na slávu Boha Otca. (Flp, zač. 240) Muky, ktoré podáva sväté Evanjelium sú tieto: tam bude plač a škrípanie zubami a kde červ neumiera a oheň nehasne (Mt, zač. 55)  vyhoďte ho von do tmy (Mk, zač. 42).

Božia Cirkev, ktorá všetky tieto veci prijala, chápe tak, že blaženosť a nebeské kráľovstvo je spoločenstvom svätých s Bohom v ustavičnom svetle a sláve. Muky, tma a im podobné, to je vzdialenie sa duší od boha, strata a záhuba tých, ktorí sa pre svoju nedbanlivosť a časnú rozkoš pozbavili Božej jasnosti.

Vo svojej nevýslovnej láske k ľuďom, Kriste, Bože, dožič nám počuť tvoj vytúžený hlas a stáť po tvojej pravici a zmiluj sa nad nami. Amen.