PIATE BOŽIE PRIKÁZANIE
"Nezabiješ!"
(Ex 20,13)
V rozprávaní o tom, ako Kain zabil svojho brata Ábela, Sväté písmo zjavuje, že už od začiatku ľudských dejín mal človek v sebe hnev a žiadostivosť ako následky prvotného hriechu. Človek sa stal nepriateľom svojho blížneho. Boh odsudzuje ohavnosť tejto bratovraždy: „Čo si to urobil? Hlas krvi tvojho brata hlasno volá zo zeme ku mne. Buď teraz prekliaty zo zeme, ktorá otvorila ústa, aby pila krv tvojho brata z tvojich rúk“ (Gn 4, 10-11). Zmluva medzi Bohom a ľudstvom je popretkávaná pripomínaniami Božieho daru ľudského života a vražednej násilnosti človeka: Sväté písmo spresňuje zákaz piateho prikázania: „Nezabiješ nevinného ani spravodlivého“ (Ex 23, 7).
V reči na vrchu Pán pripomína prikázanie: „Nezabiješ!“ (Mt 5, 21) a pridáva k nemu zákaz hnevu, nenávisti a pomsty. Ba ešte viac, Kristus žiada od svojho učeníka, aby nastavil aj druhé líce a miloval svojich nepriateľov.
„Počuli ste, že otcom bolo povedané: Nezabiješ! Kto by teda zabil, pôjde pred súd. No ja Vám hovorím: Pred súd pôjde každý, kto sa na svojho brata hnevá!“
(Mt 5,21-22)
Stretávam sa s tým, že pokiaľ ide o piate Božie prikázanie, väčšina ľudí sa ani nezaoberá otázkami viny či neviny mysliac si: „nikoho som nezabil, nikomu som neublížil!“ Môže to byť pravdivé tvrdenie, ale nie správny postoj. Lebo pri spytovaní svedomia musím vnímať podstatu prikázania, ktorým mám chrániť predovšetkým svoj život, svoje zdravie. Láska k sebe samému je základným princípom morálnosti. Je teda oprávnené presadzovať rešpektovanie vlastného práva na život. Ak nechránim svoj život, ak sa neviem starať o svoje zdravie, ako potom môžem milovať blížneho?! Pán poukazuje na to, že druhé najväčšie prikázanie je milovať blížneho, ako seba samého. Cieľom tohto prikázania je teda, naučiť sa mať v úcte život, ako najväčší dar daný Bohom, starať sa oň a rozvíjať ho. Tu korení úcta k sebe samému ale aj ostatným ľuďom.
Preto každý človek je povinný konkrétne zachovať tieto veci:
1. Obstarať si jedlo, šatstvo, bývanie, ktoré sú potrebné na zachovanie života, chrániť sa všetkého, čo škodí zdraviu a v nemoci hľadať pomoc kvôli znovu uzdraveniu.
2. Každý je povinný použiť primerané (bežné) prostriedky na zachovanie telesného života. Nepoužiť primerané prostriedky znamená úmyselne chcieť smrť. Prehrešuje sa, kto napríklad v nemocnici nehľadá lekársku pomoc. Nemusí však použiť neprimerane drahý liek, volať špecialistov, podstúpiť veľmi ťažkú operáciu, keď výsledok je nie veľmi istý a pod.
Prostriedky na ochranu a rozvoj ľudského života sú prirodzené a nadprirodzené.
Prirodzené prostriedky.
Vyzdvihujú potrebu výchovy zdravého a silného potomstva na základe kresťanskej morálky.
Pozorovaním vlôh, zlepšovaním hygieny, ochrany pred alkoholizmom, pred drogami a pred pohlavnými chorobami, sexuálnou výchovou, zvyšovaním životnej úrovne, odstránením fyzickej a duševnej vyčerpanosti a vyriešením bytovej krízy sa otvárajú brány k zachovaniu a rozvoju zdravého a silného potomstva. K rozvoju ľudskej osobnosti prispievajú aj kultúrne a športové aktivity. Voľný čas treba využiť na oddych a posilnenie duševného a telesného zdravia ... turistikou, gymnastikou a športovými aktivitami, ktoré napomáhajú udržiavať duševnú rovnováhu.
Konečným efektom všetkého tohto úsilia je radosť zo života. Z toho vyplýva, že k harmonickému rozvoju každého človeka sa ide trojakou cestou: pohybom, disciplínou v jedení a pití a radosťou z práce.
Nadprirodzené prostriedky.
Posväcovanie života sviatosťami, najmä sviatosťou zmierenia a Eucharistiou a mravným životom prináša aj zdravie tela a duše.
Skrze Krista človek žije nadprirodzeným životom v milosti, stáva sa údom tela Kristovho a chrámom Svätého Ducha. (porov. 1Kor 6,15-19)
Pretože starať sa o svoje telesné zdravie je požiadavka Pánovho príkazu „milovať blížneho ako seba samého.“ A tak medzi všetkými telesnými dobrami život človeka je na prvom mieste. Tento život nám zveril Boh do opatery a musíme ho chrániť, pokiaľ ho Boh sám nevezme. „V Božej ruke je duša všetkých bytostí aj duch každého ľudského tela.“(Jób 12,10)
Narkotické a euforické prostriedky sú alkohol, heroín, morfium, hašiš, nikotín a kofeín. Nazývajú sa aj drogy, čiže sušené suroviny na výrobu liečiv. Narkotické a euforické prostriedky sú samy o sebe po morálnej stránke dobré. Morálka ich kvalifikuje ako mravne zlé vtedy, keď ich človek užíva na škodu svojho zdravia. Ako terapeutické prostriedky síce zmierňujú bolesť, ale ak ich človek bude užívať vo väčších dávkach, bude sa to priečiť čnosti miernosti.
Hygienické a sociálne dôvody proti narkotikám sú tieto:
Ničia telesné a duševné zdravie.
Rozvracajú rodinu a korumpujú deti.
Vedú k násilným zločinom.
Odvádzajú od práce a štúdia.
Morálne dôvody proti narkotikám:
Úplná opilosť a omámenie zbavuje človeka užívania rozumu a preto je ťažkým hriechom proti Božiemu prikázaniu.
Neúplná opilosť, hoci nezbavuje celkom užívania rozumu, stáva sa ťažkým hriechom pre okolnosti:
o pohoršenie (otec deťom, predstavený podriadeným, kňaz veriacim ...) o ožobračovanie rodiny
o ohrozenie života (na pracovisku, za volantom)
„Pohoršenie je postoj alebo správanie, ktoré privádza druhého k páchaniu zla. Kto pohoršuje, stáva sa pokušiteľom svojho blížneho. Pohoršenie je ťažkým previnením, keď niekto svojím konaním alebo zanedbaním vedome a dobrovoľne privádza druhého k ťažkému prehrešeniu. “ (KKC 2284)
Úmyselná vražda Piate prikázanie zakazuje ako ťažko hriešnu priamu a úmyselnú vraždu. Vrah a tí, ktorí úmyselne na vražde spolupracujú páchajú hriech, ktorý volá o pomstu do neba. (Gn 4,10) Vražda novonarodeného dieťaťa, bratovražda, vražda rodiča, manžela alebo manželky sú osobitne ťažké zločiny, pretože trhajú prirodzené zväzky.
Potrat
Ľudský život treba absolútne rešpektovať a chrániť už od chvíle počatia. Ľudskej bytosti už od prvej chvíle jej jestvovania treba priznať práva osoby, medzi ktorými je nedotknuteľné právo každej nevinnej bytosti na život.
„Skôr, než som ťa utvoril v matkinom živote, poznal som ťa, skôr, než si vyšiel z lona, posvätil som ťa“ (Jer 1,5)
Samovražda
Sme povinní prijímať život s vďačnosťou a chrániť ho na Božiu česť a spásu svojej duše. My sme správcami, nie vlastníkmi života, ktorý nám Boh zveril. Nemôžeme s ním voľne nakladať.
Samovražda protirečí prirodzenej náklonnosti človeka zachovať si a udržiavať svoj život. Je v závažnom rozpore s pravou láskou k sebe samému. Zároveň uráža lásku k blížnemu, lebo neprávom pretína putá solidarity s rodinným a národným spoločenstvom a s ľudskou spoločnosťou, voči ktorým máme záväzky. Samovražda protirečí aj láske k živému Bohu.
Eutanázia
Ani ten najideálnejší sociálny, hospodársky a kultúrny stav spoločnosti neodstráni za sveta fyzickú a duševnú bolesť, smútok a žiaľ. Choroby, starnutie, nešťastie, prírodné katastrofy, sklamanie v priateľstve, zrada milovanej osoby - to sú najobvyklejšie príčiny smútku a bolesti - ba i zúfalstva. Ľudia, čo ťažko znášajú bolesť a žiaľ, najčastejšie pre nevyliečiteľnú chorobu, žiadajú lekára alebo iného človeka, aby ich usmrtil a zbavil bolesti. tento spôsob odstránenia bolesti a útek zo života sa menuje eutanázia. Podľa kresťanského učenia má však bolesť, najmä v posledných okamžikoch života, osobitné miesto v pláne Božej spásy. Je účasťou na utrpení Krista a je spojením s obetou vykúpenia, ktorú on sám priniesol s poslušnosti voči vôli Otca.
„Priama eutanázia – nech by na ňu boli akékoľvek dôvody a použili sa akékoľvek prostriedky – spočíva v usmrtení telesne alebo mentálne postihnutých, chorých alebo umierajúcich. Je morálne neprijateľná. Takisto aj konanie alebo zanedbanie, ktoré samo osebe alebo zámerne zapríčiňuje smrť s cieľom skončiť bolesť, je vraždou, ktorá je v závažnom rozpore s dôstojnosťou ľudskej osoby a s úctou k živému Bohu, jej Stvoriteľovi. Omyl v úsudku, do ktorého možno s dobrým úmyslom upadnúť, nemení povahu tohto vražedného činu, ktorý treba vždy odsúdiť a vylúčiť.“ (KKC 2277)
Život a telesné zdravie sú vzácne dary, ktoré nám Boh zveril. Máme sa o ne rozumne starať a brať pritom do úvahy potreby iných a spoločné dobro.